Inhoud
Inzicht in verandering van gebruik en toewijzing
Wanneer is een vergunning nodig?
Hoe vraag ik een vergunning voor bestemmingswijziging aan?
Fouten die u moet vermijden bij het wijzigen van het gebruik
Regularisatie van een niet-aangegeven wijziging van gebruik
Fiscale gevolgen en consequenties van een verandering van gebruik
Trends en ontwikkelingen in veranderingen in gebruik
Het veranderen van het gebruik van een gebouw kan al snel ingewikkeld worden. In België is "verandering van gebruik" vaak onderworpen aan strikte regels. Deze gids legt uit wanneer een bouwvergunning vereist is en welke stappen er moeten worden ondernomen.
Een verandering van gebruik wijzigt het beoogde gebruik van een gebouw of perceel. Deze wijzigingen hebben vaak een impact op de plaatselijke stedenbouwkundige voorschriften.
Een verandering van gebruik wijzigt de functie die aan een eigendom wordt toegewezen. Bijvoorbeeld het omzetten van een huis in een bedrijf. Deze functie is vastgelegd in de bouwvergunning of het bestemmingsplan.
Alle gebouwen in België moeten aan deze voorschriften voldoen.
Een verandering van gebruik heeft betrekking op het feitelijke gebruik van een eigendom op een bepaald moment. Een huis kan bijvoorbeeld als kantoor worden gebruikt zonder dat de officiële bestemming verandert.
Zelfs als er geen werk wordt uitgevoerd, is het vaak nodig om een bouwvergunning aan te vragen voor deze wijzigingen.
Volgens de bouwvergunning heeft het gebruik van een gebouw betrekking op de hoofdfunctie ervan. Een gebouw kan bijvoorbeeld worden gebruikt voor woon-, winkel- of kantoordoeleinden.
De bestemming verwijst naar het algemene doel van een gebied, in het sectorplan gedefinieerd als woongebied of agrarisch gebied.
Gebruik verwijst naar het feitelijke gebruik van het onroerend goed door de bewoners. Een woning kan worden gebruikt als hoofdverblijfplaats of als seizoensverhuur. Deze termen staan los van elkaar, maar houden wel verband met elkaar, omdat voor het wijzigen van het gebruik of de bestemming vaak een bouwvergunning nodig is.
Deze veranderingen garanderen een evenwichtige en functionele ruimtelijke ordening. Ze beschermen de levenskwaliteit door overlast zoals de installatie van lawaaierige activiteiten in woonwijken te vermijden.
Zo is het zonder toestemming verbouwen van een commerciële benedenverdieping tot woonruimte een overtreding van de ruimtelijke ordening.
De regelgeving zorgt er ook voor dat de openbare infrastructuur, zoals wegen en waternetwerken, voldoet aan de behoeften van nieuwe ontwikkelingen. Elk gewest in België (Brussel, Wallonië, Vlaanderen) past regels toe die zijn aangepast aan de lokale context.
In België verschillen de regels voor bestemmingswijzigingen van gewest tot gewest. Elk gewest past specifieke planningsregels toe, beïnvloed door zijn eigen codes en richtlijnen. Hier volgt een overzicht:
Regio | Speciale functies | Vereisten |
Brussel | - Strikt onderscheid tussen "gebruik" en "bestemming". - Bijgewerkte toewijzingen moeten voldoen aan lokale PPA's of GRUP's. - Toepasbaar in een zeer stedelijke omgeving. | - Toestemming is vereist voor elke verandering van gebruik, zelfs als er geen werkzaamheden worden uitgevoerd. - Toestemming voor verandering van gebruik alleen indien opgenomen in de lijst van de regionale overheid. |
Wallonië | - Territoriale Ontwikkelingscode (CoDT) van kracht. - Geen expliciet onderscheid tussen "gebruik" en "bestemming". - Regels soms aangepast aan landelijke gebieden. | - Voor elke verandering van gebruik is een bouwvergunning nodig. - Van toepassing ongeacht of werk vereist is of niet. |
Vlaanderen | - Gebruik van het concept "hoofdfunctie". - Een meer uniform systeem voor Vlaamse gemeenten. - Strengere controle via lokale ontwikkelingsplannen. | - Toestemming vereist om de "hoofdfunctie" van een eigendom te veranderen. - Verplichtingen die voldoen aan specifieke regionale regelgeving. |
Een vergunning is vereist zodra de verandering het gebruik of de structuur van het pand verandert.
Voor bepaalde constructies of wijzigingen is een verplichte bouwvergunning nodig. Dit document formaliseert de naleving van de planningsvoorschriften in elke regio.
In de volgende stappen wordt uitgelegd hoe je een verzoek tot wijziging van een detachering indient bij de juiste afdeling in jouw regio.
Een bestemmingswijziging kan een grote impact hebben. Het is vaak onderworpen aan strenge regels, afhankelijk van de regio in België.
In bepaalde situaties hoef je geen bouwvergunning aan te vragen. De regels variëren afhankelijk van de regio en de geplande werkzaamheden.
Elk geval hangt af van de precieze punten die door elke regio en zijn planningsautoriteiten worden bepaald.
Een vergunning aanvragen is een essentiële stap om aan de wet te voldoen. Hiervoor moeten specifieke stappen worden ondernomen bij de relevante autoriteiten.
De eigenaar van het pand moet een vergunning voor bestemmingswijziging aanvragen. Dit is de verantwoordelijkheid van de eigenaar, in overeenstemming met het bouwbesluit en de publiekrechtelijke regels.
De hulp van een architect wordt sterk aanbevolen. Deze professional kan het aanvraagdossier voorbereiden, controleren of het voldoet aan de bouwvoorschriften en de documenten leveren die absoluut noodzakelijk zijn.
De architect kan ook begeleiding bieden bij complexe EPB-werken of bestemmingswijzigingen. In sommige gevallen kan een overlegcommissie de aanvraag onderzoeken, vooral als het pand een openbaar belang of een groot vloeroppervlak betreft.
Om kostbare fouten te voorkomen, is het een goed idee om een expert zoals Ubex te raadplegen in het geval van een niet-aangegeven inbreuk.
Om een vergunning voor bestemmingswijziging aan te vragen, zijn bepaalde documenten essentieel. Deze documenten stellen ons in staat om het project en de naleving van de regels te beoordelen.
Het is van essentieel belang om contact op te nemen met de lokale dienst voor huisvesting of planning om er zeker van te zijn dat alle documenten die specifiek zijn voor jouw gebied zijn opgenomen voordat ze worden ingediend. Wat de verplichte kennisgeving betreft, blijft het, zelfs als er wordt afgezien van een bouwvergunning, van cruciaal belang om eventuele toekomstige juridische sancties te vermijden volgens de algemene code die van toepassing is in uw regio (Brussel, Wallonië of Vlaanderen).
Het aanvragen van een gebruikswijziging omvat een aantal stappen. Elke stap zorgt ervoor dat je project voldoet aan de bouwvoorschriften en lokale vereisten.
Deze administratieve procedures gaan vaak vooraf aan de stap over hoe fouten te vermijden bij een verandering van opdracht.
De tijd die hiervoor nodig is, hangt af van de regio en de complexiteit van de bestemmingswijziging. Gemiddeld duurt het enkele maanden om een beslissing te verkrijgen. Kleinere projecten kunnen sneller worden afgehandeld, maar dit komt zelden voor.
In Brussel, Wallonië en Vlaanderen variëren de tijdslimieten volgens de lokale regels.
De vergoedingen zijn inclusief administratiekosten, zelfs in geval van weigering. Architecten- of landmeterskosten kunnen ook worden toegevoegd. Voor meergezinswoningen gelden vaak toeslagen per m².
Sommige lokale overheden vereisen ook specifieke technische studies. Hier volgen enkele veelgemaakte fouten die je tijdens het proces moet vermijden.
Het wijzigen van de bestemming of het gebruik van een eigendom verschilt van gewest tot gewest. Specifieke regelgeving voor Brussel, Wallonië en Vlaanderen regelt deze procedures. Hier volgt een overzicht van de regionale verschillen:
Regio | Reglement | Voorbeeld |
Brussel | - Duidelijk onderscheid tussen "gebruik" en "bestemming". - Een bouwvergunning is vereist om het gebruik van een eigendom te wijzigen, zelfs als er geen werken worden uitgevoerd. - Wijziging van gebruik alleen vergunningplichtig indien opgenomen in de regionale lijst. | Voor het ombouwen van een werkplaats naar een zolder is een bouwvergunning nodig. |
Wallonië | - De CoDT maakt geen onderscheid tussen "gebruik" en "bestemming". - Voor elke verandering van gebruik, met of zonder werkzaamheden, is een bouwvergunning nodig. - De regels zijn van toepassing op aanpassingen die niet voldoen aan de huidige normen. | Voor het renoveren van een 50 jaar oude werkplaats is een vergunning nodig, bijvoorbeeld voor thermische isolatie. |
Vlaanderen | - Hoofdfunctie" betekent het officiële gebruik van een goed. - Er is een bouwvergunning nodig om deze functie te wijzigen. - Regeling gebaseerd op huidige lokale richtlijnen. | Voor het veranderen van een magazijn in een woning is een vergunning nodig om de hoofdfunctie te wijzigen. |
Een verkeerd plan kan leiden tot juridische of financiële problemen. Volg altijd de lokale regels om boetes te voorkomen.
Elke gemeente legt precieze regels op, vaak vastgelegd in een PPA of GRUP. Het omzetten van een boerderij in een woning zonder bouwvergunning kan leiden tot boetes. Voor het veranderen van het gebruik van een bestaand gebouw in een commerciële ruimte is bijvoorbeeld een voorafgaande verklaring van werkzaamheden vereist.
Het negeren van deze beperkingen kan je projecten afremmen en leiden tot kostbare administratieve procedures.
Voor verbouwingen of de sloop van een deel van het pand is vaak een bouwvergunning nodig. Gebruik voor openbare doeleinden moet ook voldoen aan plaatselijke voorschriften.
Om overtredingen te voorkomen, moet je de stedenbouwkundige dienst raadplegen voordat je gaat investeren of bouwen.
De administratieve procedures voor een bestemmingswijziging kunnen duur zijn. De procedurekosten variëren per gemeente. Zelfs bij weigering blijven deze kosten verschuldigd.
Het inhuren van een architect brengt ook honoraria met zich mee, die vaak hoog zijn.
Afhankelijk van het nieuwe gebruik van het pand kunnen er specifieke belastingen bijkomen. Het creëren van commerciële ruimte kan bijvoorbeeld leiden tot nieuwe belastingverplichtingen.
Het is essentieel om deze uitgaven zorgvuldig te plannen om onaangename verrassingen te voorkomen.
Een verandering van gebruik kan de onroerendezaakbelasting verhogen. Het verbouwen van een bestaand gebouw tot kantoren kan bijvoorbeeld leiden tot een stijging van de kadastrale inkomsten. Een verandering in het gebruik van het pand kan ook gevolgen hebben voor de gemeentebelasting.
Als je geen rekening houdt met deze veranderingen, kan dit leiden tot onverwachte kosten.
De overstap van een woonhuis naar een commerciële activiteit heeft ook een impact op de btw. Dit type omzetting kan andere fiscale verplichtingen met zich meebrengen. Anticipeer op deze veranderingen om boetes in verband met wetgeving te voorkomen.
Pas op voor inbreuken die het moeilijk kunnen maken om de woning later weer te verkopen.
Verwaarlozing van de energie-implicaties kan leiden tot juridische sancties. Een 50 jaar oude werkplaats ombouwen tot woning betekent dat deze aan de normen moet voldoen. Thermische isolatie en brandveiligheid moeten voldoen aan de huidige normen.
Deze werkzaamheden kunnen van invloed zijn op de regularisatievergunning en administratieve procedures.
Als een project niet voldoet, bestaat het risico dat het niet geregulariseerd wordt. Een slecht geïsoleerd gebouw kan bijvoorbeeld ook de energiekosten verhogen. Het is het beste om deze aanpassingen vanaf het begin te plannen om boetes of administratieve weigering te voorkomen.
Het installeren van een systeem dat aan de voorschriften voldoet, helpt om de benodigde autorisatie te verkrijgen.
Een niet-aangegeven verandering van opdracht kan leiden tot sancties, maar het is mogelijk om de situatie te regulariseren door een specifieke procedure te volgen. Lees meer over de essentiële stappen die je moet nemen om aan de regels te voldoen.
Handel snel zodra je onregelmatigheden opmerkt. Neem contact op met de plaatselijke afdeling ruimtelijke ordening. Zij zullen bepalen welke stappen moeten worden ondernomen om de verandering van gebruik te regulariseren.
Bereid het benodigde papierwerk voor en volg de wettelijke deadlines.
Een beroep doen op Ubex kan helpen. Hun expertise vereenvoudigt het administratieve proces. Een gratis consult stelt ons in staat om uw zaak te beoordelen. Dit verkleint het risico op juridische sancties.
Er zijn verschillende stappen nodig om een verandering van gebruik te regulariseren. De aanvraag moet plannen van de reeds uitgevoerde werkzaamheden, foto's, kadastrale uittreksels en andere administratieve documenten bevatten.
Vaak is er een architect nodig om de plannen voor te bereiden. De volgende stap is het indienen van de aanvraag bij de lokale overheid. Dit kan een openbare enquête inhouden of overleg met verschillende afdelingen.
De tijd die nodig is hangt af van de gemeente en de complexiteit van de zaak. Soms kan het enkele maanden duren. Ubex kan helpen bij dit proces, van begin tot eind.
Het niet naleven van de regels voor bestemmingswijziging kan leiden tot aanzienlijke boetes. Het is bijvoorbeeld illegaal om een commerciële begane grond om te zetten in woonruimte zonder bouwvergunning.
De autoriteiten kunnen ook eisen dat het pand in zijn oorspronkelijke staat wordt teruggebracht. Als hieraan niet wordt voldaan, is sloop van de illegale werken een extreme oplossing.
Inbreuken bemoeilijken ook de verkoop van het onroerend goed. Notarissen zijn verplicht om vóór elke transactie te controleren of de stedenbouwkundige voorschriften worden nageleefd. Als er een probleem is, kan de akte worden geblokkeerd.
Dit gebrek aan naleving van administratieve procedures zorgt ook voor aanzienlijke vertragingen bij het regulariseren van een verandering van gebruik, wat gevolgen heeft voor het hele project.
Een planologische overtreding kan achteraf worden rechtgezet, maar dit is nooit gegarandeerd. Nieuw gebruik of nieuwe toewijzingen moeten voldoen aan de normen die gelden op het moment van de aanvraag.
Als de naleving niet wordt bewezen, kunnen de autoriteiten weigeren om het gebouw te regulariseren. Dit kan dure aanpassingen of zelfs sloop vereisen.
Aangezien elke aanvraag uniek is, moeten specifieke documenten worden verstrekt om de situatie te rechtvaardigen. De administratieve procedures moeten ook aantonen dat het project niet in strijd is met de verkavelingsvergunning of andere lokale regels.
Door experts in te schakelen, vergroot je je kansen op succes en beperk je de straffen waarin de wet voorziet.
Een bestemmingswijziging kan gevolgen hebben voor je onroerendgoedbelasting. Het is van cruciaal belang om de effecten op je belastingverplichtingen te begrijpen voordat je het gebruik van een eigendom wijzigt.
In België is de onroerende voorheffing afhankelijk van het geïndexeerde kadastrale inkomen van een eigendom. Een bestemmingswijziging kan dit kadastraal inkomen verhogen. Dit heeft een directe impact op het bedrag van de verschuldigde roerende voorheffing.
In Wallonië is het basistarief vastgesteld op 1,25% van het geïndexeerde kadastrale inkomen, met bijkomende gemeentelijke en provinciale centimes.
De tarieven verschillen van regio tot regio. Vlaanderen heeft ervoor gekozen om de registratierechten voor een enkele, schone woning te verlagen. In Brussel is een dergelijke hervorming nog niet goedgekeurd.
Deze wijzigingen hebben invloed op de gemeentebelastingen en administratieve procedures met betrekking tot het onroerend goed.
Werkzaamheden die verband houden met een verandering van gebruik kunnen onderhevig zijn aan btw. Het standaardtarief is 21%. Soms wordt een verlaagd tarief van 6% toegepast voor de renovatie van particuliere woningen die meer dan 10 jaar oud zijn.
Deze korting geldt ook voor regio's zoals Brussel, Wallonië en Vlaanderen. Zorg ervoor dat je werk aan deze criteria voldoet.
De aard van het werk en de impact ervan spelen een belangrijke rol. Als je bijvoorbeeld een bestaand huis verbouwt tot kantoren, kan de toepasselijke btw veranderen. Anticipeer op deze kosten in je administratieve procedures om fiscale verrassingen te voorkomen.
De doorverkoop van een woning voor een nieuw doel kan fiscale veranderingen met zich meebrengen. Als het pand na werkzaamheden als nieuw wordt geclassificeerd, kan een btw-tarief van 21% van toepassing zijn. Een verlaagd tarief van 6% blijft mogelijk voor sloop- en wederopbouwprojecten indien uitgevoerd vóór 31 december 2023.
Sommige lokale overheden leggen specifieke regels op, afhankelijk van de lokale PPA of GRUP. De koper moet controleren of het huidige gebruik voldoet aan de wetgeving. Niet-aangegeven of onregelmatig gebruik kan leiden tot boetes of de transactie bemoeilijken.
De bouwvoorschriften veranderen om ze beter aan te passen aan nieuwe levensstijlen en leefpatronen. Ontdek hoe deze veranderingen van invloed kunnen zijn op uw projecten.
In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest heeft het decreet van 15 mei 2024 de regels voor bepaalde vormen van gebruik gewijzigd. Zo is er nu een stedenbouwkundige vergunning nodig voor de bouw of de verhuizing van studenten- of coöperatiewoningen.
Het doel van deze aanpassing is om een kader te bieden voor deze projecten en tegelijkertijd een zekere mate van flexibiliteit te bieden. De gemeenten blijven bevoegd om aanvullende voorwaarden te stellen.
In Wallonië zijn de administratieve procedures vereenvoudigd om innovatieve projecten aan te moedigen. Deze veranderingen moedigen moderne oplossingen voor stedelijke ruimte aan.
In Vlaanderen ligt de nadruk op duurzaamheid en innovatie. De autoriteiten proberen een evenwicht te vinden tussen economische ontwikkeling en het behoud van bomen en openbare tuinen.
Nieuwe woonvormen, zoals samenwonen en licht wonen, ontwikkelen zich snel. In België verschilt de wettelijke erkenning echter van gewest tot gewest. In Brussel is nu een stedenbouwkundige vergunning nodig om een wooneenheid te creëren of te verwijderen.
Voor lichte huisvesting ontbreekt echter nog een precies wettelijk kader.
In Wallonië worden bepaalde alternatieven erkend, maar er zijn nog steeds juridische onzekerheden, vooral wat lichte huisvesting betreft. Ook in Vlaanderen wachten deze innovaties op duidelijke wetgeving.
Er zijn echter gesprekken aan de gang om deze vormen op te nemen in lokale stedenbouwkundige plannen.
De stedenbouwkundige regelgeving in België evolueert om tegemoet te komen aan nieuwe behoeften. Brussel wil nieuwe woonvormen reguleren en tegelijkertijd de stedelijke diversiteit behouden.
In Wallonië worden de administratieve procedures vereenvoudigd om innovatie aan te moedigen. In Vlaanderen ligt de nadruk op duurzaamheid en integratie van projecten in het bestaande stedelijke weefsel.
Recente versoepelingen staan tijdelijke gebruikswijzigingen toe tot 90 dagen zonder bouwvergunning. Kennisgeving aan de lokale overheid blijft echter verplicht. Deze wijzigingen zijn bedoeld om de wetgeving in overeenstemming te brengen met de milieu-uitdagingen en de maatschappelijke verwachtingen, terwijl ze er tegelijkertijd voor zorgen dat eventuele overtredingen met betrekking tot het grondgebruik worden gecontroleerd.
Een verandering van doel of gebruik houdt een verandering in van het oorspronkelijk bedoelde gebruik van een voertuig, zoals van privégebruik naar zakelijk gebruik.
Je moet de wijziging aangeven bij de relevante autoriteiten. Dit zorgt ervoor dat de officiële documenten van het voertuig up-to-date zijn en dat het voldoet aan de wet.
Het niet regulariseren van een verandering kan leiden tot overtredingen. Deze overtredingen zijn onderhevig aan sancties, zoals boetes, onder de huidige wetgeving.
De nieuwe regels met betrekking tot veranderingen van gebruik of toewijzing zijn sinds 1 juli van toepassing, in overeenstemming met de huidige wettelijke vereisten.
Auteur : CORNIL Olivier
UBEX Neem vandaag nog contact op voor een gratis adviesgesprek!
Laat je niet verrassen door veranderingen in de regelgeving. Anticipeer en handel samen met UBEXUw partner in vastgoedregelgeving.
Neem contact op met Ubex
Adressen Ubex
Louizalaan 523 B1050 Brussel
Chaussée de Marche 482 B5101 Namen
Rue Bois Gotha 98 B4000 Luik
Rue de Bart Haut 6 B6790 Aubange
Beekstraat 6 B9030 Gent
Copyright © SIZE+ srl 2025. Alle rechten voorbehouden.